Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Η μοναδική προς Φιλήμονα επιστολή, υπερέχει πάσης της σοφίας του κόσμου» π. Θεόδωρος Ζήσης - Ο Θεσμός της δουλείας και η προς Φιλήμονα Επιστολή [ΠΕΡΙΛΗΨΗ & ΒΙΝΤΕΟ-2015]

Π. Θεόδωρος Ζήσης - Ο Θεσμός της δουλείας και η προς ΦΙλήμονα Επιστολή (Βίντεο - 2015).jpg
Θέματα ανάρτησης: Ο θεσμός της δουλείας στην αρχαιότητα, Η αξία της επιστολής αυτής του Αποστόλου Παύλου, Τι μας λέγει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος για την σπουδαιότητά της, Ο λόγος υμών πάντοτε εν χάριτι, άλατι ηρτυμένος,ειδέναι πώς δεί υμάς ενί εκάστω αποκρίνεσθαι
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
(Η περίληψη είναι κόπος και σπουδή μιας πνευματικής μου κόρης. Η επεξεργασία του Βίντεο είναι κόπος και σπουδή των τεχνικών του Ιστολογίου “Κατάνυξις” (ενίοτε και άλλων). Να ’χουν όλοι τους την ευχή μου!) π. Νικόλαος Μανώλης
Στο σημερινό βίντεο, παρουσιάζεται η ομιλία του π. Θεοδώρου στο αρχονταρίκι, που έκανε ως συμπλήρωμα στο κήρυγμα για την προς Φιλήμονα Επιστολή το οποίο παρακολουθήσαμε εδώ. Μας ομιλεί για την σπουδαιότητα της επιστολής αυτής, για την λεπτότητα και την διάκριση του Αποστόλου Παύλου και προς τον κύριο και προς τον δούλο.
Εισαγωγικά, για να έχουμε μια εικόνα αυτού του φρικτού θεσμού, μας δίνει κάποια στοιχεία για την δουλεία στην αρχαιότητα. Η εξαφάνιση του φοβερού θεσμού της δουλείας οφείλεται στην διάδοση του χριστιανικού πνεύματος. Δεν υπάρχουν δούλοι και αφέντες, είμαστε όλοι ίσοι απέναντι στον Θεό.
Ο πανάρχαιος θεσμός της δουλείας ίσχυε σε όλους τους λαούς και εθεωρείτο θεμελιώδης και αναγκαίος για την αρχαία οικονομία. Ένας αφέντης μπορεί να είχε χιλιάδες δούλους. Ο δούλος ήταν «έμψυχο όργανο», δεν είχε δικό του όνομα, ούτε ανήκε στον εαυτό του. Μπορούσε να κατασχεθεί σαν περιουσιακό στοιχείο. Οι αφέντες τους συμπεριφερόταν ανάλογα με τις διαθέσεις τους και τις εκάστοτε κοινωνικές αντιλήψεις. Αν ήταν καλός ο κύριος, ο δούλος ήταν αφοσιωμένος. Άλλοι τους υπέβαλλαν σε βασανιστήρια και τους θανάτωναν και όλα αυτά νομίμως.
Στη συνέχεια μας μεταφέρει ο π. Θεόδωρος, τι λέγει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος γι’ αυτή τη μικρή επιστολή του Αποστόλου Παύλου προς τον Φιλήμονα, όπου τον παρακαλεί να δεχθεί τον πρώην δούλο του Ονήσιμο. Λέει ο Ιερός Χρυσόστομος ότι αυτοί που ισχυρίζονται ότι δεν έπρεπε να μπει αυτή η επιστολή  ή τέτοια μικρά πράγματα, στα βιβλία της Καινής Διαθήκης, κάνουν έγκλημα.
Διότι και τέτοια είναι αναγκαίο να υπάρχουν στα ιερά βιβλία μας. Μακάρι λέει ο συγγραφεύς στις Πράξεις των Αποστόλων, να μας έδινε κι άλλες λεπτομέρειες, ακόμα και πού βάδισαν αυτοί, σε ποιο σπίτι έμειναν, πού εκάθησαν, τί έφαγαν, τι έλεγαν και όλα με ακρίβεια! Διότι όλα όσα κάνουν οι Άγιοι και τα πιο παραμικρά, έχουν πολλή ωφέλεια.
Λέγει ο Άγιος, ότι αν από εκεί που πέρασε για παράδειγμα, ο Χριστός, ή εκεί που δίδαξε ο Απόστολος Παύλος, θεωρούμε πως είναι άξιο να πάμε να προσκυνήσουμε, πολύ περισσότερο ενδιαφερόμαστε για τους λόγους τους και για τις πράξεις τους. Για τους φίλους μας ενδιαφερόμαστε να μάθουμε πού βρίσκονται και τι κάνουν, για τους οικουμενικούς διδασκάλους δεν πρέπει να μαθαίνουμε;
Όταν κάποιος ζει πνευματικά, ό,τι κάνει, πώς βαδίζει, πώς μιλάει, όλα αυτά ωφελούν. Έτσι και η επιστολή αυτή του Αποστόλου Παύλου προς τον Φιλήμονα, λέγει αναγκαία πράγματα και μας εξηγεί ο Άγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος ποια είναι αυτά τα αναγκαία, πόσα πράγματα κατορθώνονται μέσα από αυτή την επιστολή και πρώτα απ’ όλα ότι ο Απόστολος Παύλος ήταν σπουδαίος σε όλα ακόμα και στο να φροντίζει για έναν δούλο, κλέφτη και δραπέτη.
Μας εξηγεί ο Άγιος τα σπουδαία διδάγματα από την κίνηση αυτή του Αποστόλου Παύλου και από όσα έχει η επιστολή του να μας πει, πραγματικά ωφέλιμα για τον καθένα μας. Η διαφορά μεταξύ ανθρώπων δεν εξαρτάται από την κοινωνική τους θέση αλλά από την αμαρτωλότητα ή την αγιότητά τους.
Έχουμε συνηθίσει να θαυμάζουμε τον Απόστολο Παύλο για το βάθος των νοημάτων του και νομίζουμε ότι είναι ανάρμοστο να ασχολείται με ένα μικρό πράγμα όπως αυτό. Λοιπόν, δεν είναι σωστή η τοποθέτηση ότι οι σπουδαίοι πρέπει να ασχολούνται μόνο με τα σπουδαία. Με την ίδια σοβαρότητα και θερμότητα πρέπει να ασχολούμαστε με τα μικρά και με τα μεγάλα θέματα.

π. Θεόδωρος Ζήσης - Ο Θεσμός της δουλείας και η προς Φιλήμονα Επιστολή [ΒΙΝΤΕΟ-2015]
π. Θεόδωρος Ζήσης Ομ. καθηγητής Α.Π.Θ -  Ι.N. Αγ. Αντωνίου Θεσσαλονίκης - Κυριακή 15 Φεβρουαρίου 2015 (21/2/2015) http://impantokratoros.gr/57137E27.el.aspx

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Προσβλητικό ποίημα για τη Σημαία μας σε παιδάκι νηπιαγωγείου στη Δράμα!

Γράφει ὁ π. Νικόλαος Μανώλης         Ἔχει μεγάλη εὐθύνη ἡ ἑλληνική πολιτεία πού ἀφαίρεσε ἀπό τό Ὑπουργεῖο Παιδείας τή λέξη “Ἐθνική”. Εἶναι κοινή διαπίστωση πιά πώς μέ τό πέρασμα τῶν χρόνων ἔχει χαραχτεῖ μία ἀντιεθνική καί ἀντιχριστιανική ἀγωγή στό δημόσιο σχολεῖο. Ὁ Ἐθνικός ὕμνος, Ὁ ἐκκλησιασμός, ἡ ἑορτή τῶν τριῶν Ἱεραρχῶν, ἡ πρωινή προσευχή, ὁ ἁγιασμός τῆς νέας σχολικῆς περιόδου, τό μάθημα τῶν θρησκευτικῶν, τό μάθημα τῆς Ἱστορίας, ὅλα βρίσκονται σέ κρίση καί ἀμφισβήτηση ἀπό τά νέα προγράμματα σπουδῶν καί τήν ἀθεϊστική νοοτροπία τῶν ἰθυνόντων. Ἄν προστεθεῖ στό νοσηρό περιβάλλον τοῦ σχολείου καί ἡ ἀλόγιστη, ἑωσφορική καί νεοταξική προπαγάνδα ὑπέρ τῆς ὁμοφυλοφιλίας ἔχουμε ἕνα ἐκρηκτικό μίγμα. Στίς χρωματικές ἀποχρώσεις τῶν gay pride πού ἐμπνέονται ἀπό τό παρδαλό δαιμόνιο τῆς βρωμερῆς ἁμαρτίας, παραπέμπει ἀκόμα καί αὐτό τό ἀπίστευτο περιστατικό σέ νηπιαγωγεῖο τῆς Δράμας. Ἀνακάλυψα αὐτήν τήν εἴδηση σέ προσωπικό λογαριασμό χρήστη στό facebook καί σᾶς τήν παραθέτω. Δεῖτε καί καμαρῶστε...

ΡΑΓΔΑΙΑ ΕΞΕΛΙΞΗ: Ένοχος για Σχίσμα ο π. Νικόλαος Μανώλης - Παραπέμπεται στο συνοδικό δικαστήριο

Γράφει ὁ π. Νικόλαος Μανώλης Ὁμόφωνα τὸ καταγέλαστο ἐπισκοπικὸ δικαστήριο τῆς μοχθηρᾶς μητροπόλεως Θεσσαλονίκης ἀπεφάσισε πὼς ὁ γράφων, π. Νικόλαος Μανώλης, εἶναι ἔνοχος γιὰ τὰ ἀδικήματα τοῦ σχίσματος, τῆς ἀπείθειας καὶ καταφρόνηση τῆς προϊσταμένης του ἐκκλησιαστικῆς ἀρχῆς, τοῦ σκανδαλισμοῦ τῶν πιστῶν, τῆς ἐξύβρισης καὶ τῆς συκοφαντίας.

Θεολογική Ημερίδα "ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ & ΚΟΛΥΜΠΑΡΙ δύο χρόνια μετά", ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ-ΑΦΙΣΑ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Γράφει ὁ π. Νικόλαος Μανώλης Σᾶς παρουσιάζω τό Δελτίο Τύπου, τήν ἀφίσα καί τό πρόγραμμα τῆς Ἡμερίδας πού διοργανώνουν τά τέσσερα ἀγωνιστικά σωματεῖα μας γιά τήν Ὀρθοδοξία, τήν ψευδο - σύνοδο τοῦ Κολυμπαρίου καί τήν Ὀρθόδοξη Ἀντίσταση (διακοπή μνημοσύνου - ἀποτείχιση). Ἡ ἡμερίδα θά πραγματοποιηθεῖ τό Σάββατο 16 Ἰουνίου 2018 στό Grand Hotel Palace καί θά δώσει ἀπαντήσεις στόν πιστό λαό, πού ἀγωνιᾶ γιά τήν κατάσταση τῆς Ἐκκλησίας.