Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Φράγκος μη μας βιάσει να αλλάξουμε την πίστη μας και φράγκοι να γενούμε» π. Θεόδωρος Ζήσης - «Ο Ελληνορθόδοξος Πολιτισμός και η Υγιής Παγκοσμιοποίηση» [ΠΕΡΙΛΗΨΗ & ΒΙΝΤΕΟ-2015]

Πρωτ. Θεόδωρος Ζήσης - «Ο Ελληνορθόδοξος Πολιτισμός και η Υγιής Παγκοσμιοποίηση» (video).jpg
Θέματα ανάρτησης: Η ομιλία του π. Θεοδώρου Ζήση στο Διδυμότειχο στα πλαίσια της ημερίδας του Συλλόγου «Ακρίτες», Ζητούμενο: λύση-πρόταση για μια υγιή παγκοσμιοποίηση, Απάντηση: ο ελληνορθόδοξος πολιτισμός και οι αξίες του, Ο επιούσιος άρτος της ελληνορθόδοξης ζωής έθρεψε τα έθνη, Η Δύση ήταν μαθήτρια της Ανατολής στην πνευματική ζωή μέχρι την εμφάνιση των Φράγκων, Η αδιάκοπη και υπερήφανη παρουσία των Ελλήνων στην ιστορία, Η άλωση δεν έγινε το 1453 αλλά γίνεται σταδιακά τα τελευταία 200 χρόνια σε καιρό πολιτικής ελευθερίας
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
(Η περίληψη είναι κόπος και σπουδή μιας πνευματικής μου κόρης. Η επεξεργασία του Βίντεο είναι κόπος και σπουδή των τεχνικών του Ιστολογίου “Κατάνυξις” (ενίοτε και άλλων). Να ’χουν όλοι τους την ευχή μου!) π. Νικόλαος Μανώλης
Στην παρούσα ανάρτηση παρακολουθούμε την ομιλία του αιδεσιμολογιωτάτου Πρωτοπρεσβυτέρου π. Θεοδώρου Ζήση, Ομοτίμου Καθηγητού της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, με θέμα «Ο Ελληνορθόδοξος Πολιτισμός και η Υγιής Παγκοσμιοποίηση», στο πλαίσιο της ημερίδας «Η παγκοσμιοποίηση και η ελληνορθόδοξη πρόταση». Η ημερίδα αυτή, η 10η ημερίδα του Συλλόγου Αλληλεγγύης Πολιτών Βορείου Έβρου «ΑΚΡΙΤΕΣ», έλαβε χώρα την Κυριακή 15 Μαρτίου 2015, στο Δημοτικό Θέατρο Διδυμοτείχου.
Το θέμα που αναπτύσσει ο π. Θεόδωρος θα μπορούσε να είναι η απάντηση στο ζητούμενο της ημερίδας, δηλαδή η ελληνορθόδοξη πρόταση για μια υγιή παγκοσμιοποίηση.
Από εμάς τους ορθοδόξους χριστιανούς, η παγκοσμιοποίηση με τη μορφή που προωθείται στην εποχή μας, κρίνεται ασφαλώς αρνητικά. Είναι άρρωστη και επικίνδυνη παγκοσμιοποίηση. Η πρότασή μας δεν είναι άλλη από τον ελληνορθόδοξο πολιτισμό και τις αξίες του, από το παγκόσμιο κράτος της ρωμηωσύνης και του Βυζαντίου, της μοναδικής σε χρονική διάρκεια και πνευματικά επιτεύγματα ελληνοχριστιανικής Αυτοκρατορίας.
Οι αξίες αυτές έχουν διαχρονική ισχύ. Παρά τον πόλεμο που υπέστησαν διαχρονικά και εξακολουθούν να υφίστανται σχεδιασμένα και οργανωμένα από αντίθετες δυνάμεις - κοσμοκράτορες, εξακολουθούν να είναι η μόνη ελπίδα για να επικρατήσουν στον κόσμο η ειρήνη, η καταλαγή, η αγάπη, η συμφιλίωση μεταξύ των ανθρώπων και των λαών.
Η ελπίδα αυτή είναι βεβαία και αδιάψευστη διότι δεν στηρίζεται σε ανθρώπινους σχεδιασμούς οι οποίοι είναι επισφαλείς και αβέβαιοι. Αλλά στηρίζεται στο σχέδιο που εξεπόνησε ο ίδιος ο Θεός για την σωτηρία του κόσμου, με την ενανθρώπιση του Θεού, του θεανθρώπου Χριστού και την επί γης ίδρυση της Εκκλησίας ως Βασιλείας του Θεού. Σε αυτήν καλούνται αδιακρίτως να μετάσχουν ισότιμα όλοι οι άνθρωποι ανεξαιρέτως φυλής, γλώσσας, φύλου, ηλικίας.
Καλούνται ακόμα και οι αρχές και οι Εκκλησίες να ενταχθούν στη νέα χριστιανική οικουμένη, να εκκλησιοποιηθούν και να συμβάλλουν στην εκκλησιοποίηση του κόσμου, όπως έγινε στο Βυζάντιο, όπου μετά από μια περίοδο σκληρών διωγμών της Ρωμαϊκής Πολιτείας εναντίον των Χριστιανών, ο Μέγας Κωνσταντίνος κληθείς όχι εξ ανθρώπων αλλά άνωθεν πρώτος, έθεσε την κοσμική εξουσία στην διακονία του θελήματος του Θεού και των αρχών του Ευαγγελίου.
Για την Παγκοσμιοποίηση έχουν γράψει και έχουν μιλήσει πολλοί ειδικοί επιστήμονες και μεγαλόσχημοι αρχιερείς. Υπάρχει μια ποικιλία αξιολογήσεων, από την θερμή υποστήριξή της μέχρι την παντελή απόρριψή της. Πάντως αποτελεί μία πραγματικότητα μη αναστρέψιμη.
Αφού είναι μη αναστρέψιμη, πρέπει να προσαρμοστούμε και να την βελτιώσουμε όσο μπορούμε. Η αντίστασή μας πρέπει να είναι σθεναρή απέναντι στον οδοστρωτήρα που γκρεμίζει εθνικά και θρησκευτικά σύνορα και ότι ηθικό, υψηλό, θείο επιτεύχθηκε κατά την διάρκεια της ιστορίας.
Η παγκοσμιοποίηση ουσιαστικά αποχριστιανίζει τον κόσμο και διευρύνει το χάσμα πλούσιων και φτωχών, διότι είναι ένα ακραίο υλιστικό σύστημα του οποίου κινητήριος δύναμη και μοχλός είναι η αύξηση του κέρδους των ολίγων οι οποίοι κατόρθωσαν με τους διεθνείς οργανισμούς που ίδρυσαν να υποτάξουν ολόκληρους λαούς.
Οι προϋποθέσεις και τα θεμέλια του φαινομένου της Παγκοσμιοποίησης βρίσκονται στον δυτικό πολιτισμό. Σχεδόν όλοι οι ειδικοί μελετητές συμφωνούν ότι το μοντέλο ζωής και πολιτισμού που προωθεί η Παγκοσμιοποίηση, είναι το αμερικανικό. Πρόκειται για εξαμερικανισμό του κόσμου. Πρόκειται για έναν πολιτισμό χωρίς Θεό, μια εφιαλτική εξέλιξη που θεοποιεί το χρήμα και το κέρδος και υποτιμά τον άνθρωπο ως πρόσωπο, ως εικόνα Θεού, ως ψυχοσωματική οντότητα.
Επιδίωξη της νέας αυτής παγκόσμιας απειλής είναι να συντρίψει τα αντίθετα οικονομικά και πολιτιστικά μοντέλα, το ισχυρότερο των οποίων πνευματικά, έχει αποδειχτεί στην ιστορία, ότι είναι η Ορθοδοξία. Ο Ελληνορθόδοξος Πολιτισμός, οι αξίες του οποίου δεν έχουν καμμία σχέση με τις αξίες του φραγκικού – ευρωπαϊκού πολιτισμού, τις οποίες υιοθέτησε και ενίσχυσε ο αμερικανικός πολιτισμός.
Αναφέρει ο π. Θεόδωρος στην ομιλία του τις διαφορές αυτών, για να προβληματιστούν οι εκ των εκκλησιαστικών ηγετών μας φιλοπαπικοί και φιλοπροτεστάντες, που δεν κατανοούν ότι ο παπισμός και το γνήσιο τέκνο του, ο προτεσταντισμός, ευθύνονται για το κατάντημα του δυτικού-αμερικανικού πολιτισμού, για την αποχριστιανοποίηση της Δύσεως. Ευθύνονται επειδή ενόθευσαν την διδασκαλία του Χριστού και των Πατέρων της Εκκλησίας και διευκόλυναν την επικράτηση του υλισμού και της αθεΐας. Μας ομιλεί για την ψευτοένωση και την σταδιακή πορεία προς την κοινή πανθρησκεία με ηγέτη τον Πάπα.
Μας λέγει πως ο επιούσιος άρτος του ελληνορθόδοξου πολιτισμού έθρεψε πνευματικά την Δύση, πως ο Θεός μας χάρισε μεγάλες ηγετικές μορφές που εμπόδισαν τους Φράγκους οι οποίοι καθοδηγούμενοι από τον Πάπα ήθελαν να μας εκλατινίσουν, και τους Τούρκους να μας εξισλαμίσουν.
Ο εκπληκτικός δυναμισμός που έδειξε η Ρωμηωσύνη τους 2-3 τελευταίους αιώνες μετά τις σταυροφορίες των φραγκολατίνων του πάπα, οφείλεται στον εκ Διδυμοτείχου καταγόμενο μεγάλο Αυτοκράτορα και Άγιο της Εκκλησίας μας Ιωάννη Γ’ τον Βατάτζη, ο οποίος έθεσε τα θεμέλια, οικονομικά, πολιτιστικά, στρατιωτικά, όχι μόνο για την επανάκτηση της Κωνσταντινουπόλεως αλλά και για την κατοπινή αντοχή της.
Είναι πολύ καλό παράδειγμα αυτό του Ιωάννη Βατάτζη, πολύ καλή αυτή η ελληνορθόδοξη πρόταση στην σημερινή άρρωστη παγκοσμιοποίηση που θεωρείται μη αναστρέψιμη, όπως και τότε μη αναστρέψιμη εθεωρείτω η κατάκτηση των φραγκολατίνων και η εξασθένιση των ελληνορθοδόξων.
Μνημονεύει εδώ ο π. Θεόδωρος την υπερήφανη και άξια του ελληνορθοδόξου ήθους, απάντηση του Αγίου Αυτοκράτορα Ιωάννου Βατάτζη προς τον Πάπα Γρηγόριο τον Θ’, ο οποίος φοβούμενος την επανάκτηση της Κωνσταντινουπόλεως από τους Έλληνες, ζητούσε αναγνώριση των τετελεσμένων.
Στον επίλογο της ομιλίας του, ο π. Θεόδωρος μας λέγει ότι από την Αρχαία Ελλάδα, μέχρι το Βυζάντιο και την Τουρκοκρατία, η υπερήφανη παρουσία των Ελλήνων είναι αδιάκοπη, ακόμα και σε δύσκολα χρόνια.  Η άλωση δεν έγινε το 1453. Γιατί τότε υποδουλωθήκαμε σωματικά στους Τούρκους, αλλά κρατήσαμε τον πολιτισμό, την ψυχή μας. Η άλωση συμβαίνει σταδιακά, από το 1821 και μετά, σε περίοδο πολιτικής ελευθερίας. Ξένα κέντρα αποφάσεων με ξενόφερτους ή ξενομανείς ηγέτες, δυτικόστροφους και δυτικότροπους, ενσυνειδήτως ή αφελώς, προσπαθούν επί 200 τώρα χρόνια να μας ξεγυμνώσουν εθνικά και πολιτιστικά, να ξεριζώσουν την ψυχή μας.
Δεν μπόρεσαν να το κάνουν με πολέμους και με τη βία γιατί τους βλέπαμε σαν φανερούς εχθρούς. Μας σφάζανε, μας κομματιάζανε, μας σουβλίζανε, μα δεν πεθάναμε πολιτιστικά. Κρατήσαμε τον Χριστό και την Ελλάδα. Τώρα όμως όπως λέγει ο Φώτης Κόντογλου, οι εχθροί αλλάξανε όψη. Είναι σύμμαχοί μας. Είναι κρυφοδαγκανιάρηδες με το χαμόγελο στα χείλη, φίλοι δολεροί, που φαίνονται αβλαβείς, μάλιστα και ευεργέτες. Μας ξεγελούν και παραδινόμαστε μόνοι μας. Ξεπουλάμε τα πνευματικά και πολιτιστικά μας πρωτοτόκια, αντί πινακίου φακής. Επί πολλές δεκαετίες αυτό γινόταν πιο διακριτικά. Τις τελευταίες δεκαετίες όμως, το ξεγύμνωμά μας είναι εντυπωσιακό. Σα να μην είμαστε εμείς νοικοκύρηδες, σα να μην έχουμε εμείς θησαυρούς για να στολιστούμε, σα να μην έχουμε πατρίδα και θρησκεία, συμπεριφερόμαστε και περιφερόμαστε στην Ευρώπη και στην Αμερική ψάχνοντας για καινούργια πατρίδα και καινούργια θρησκεία.
Αν τολμήσει κανείς να διαμαρτυρηθεί για το πνευματικό και πολιτιστικό ξεγύμνωμά μας, τον ειρωνεύονται ως φανατικό και φονταμεταλιστή και οπισθοδρομικό. Εμείς πάντως εδώ στην Ορθόδοξη Ελλάδα θα πρέπει να αντισταθούμε όρθιοι και αταλάντευτοι.

π. Θεόδωρος Ζήσης - «Ο Ελληνορθόδοξος Πολιτισμός και η Υγιής Παγκοσμιοποίηση» [ΒΙΝΤΕΟ-2015]
Ομιλία του αιδεσιμολογιωτάτου Πρωτοπρεσβυτέρου π. Θεοδώρου Ζήση, Ομοτίμου Καθηγητού της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, με θέμα «Ο Ελληνορθόδοξος Πολιτισμός και η Υγιής Παγκοσμιοποίηση», στο πλαίσιο της ημερίδας «Η παγκοσμιοποίηση και η ελληνορθόδοξη πρόταση». Η ημερίδα αυτή, η 10η ημερίδα του Συλλόγου Αλληλεγγύης Πολιτών Βορείου Έβρου «ΑΚΡΙΤΕΣ», έλαβε χώρα την Κυριακή 15 Μαρτίου 2015, στο Δημοτικό Θέατρο Διδυμοτείχου, από τις 19:00 και εξής. (20/3/2015) http://impantokratoros.gr/074462A8.el.aspx

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το άρθρο της Τετάρτης: Δηλώσεις πανικού από τον μητροπολίτη Σιδηροκάστρου

Πρωτοπρ. Νικόλαος Μανώλης Εφημέριος του Ι.Ν. Αγίου Σπυρίδωνος Τριανδρίας Θεσσαλονίκης* Άρθρα για το "Ιστολόγιο Κατάνυξις" 2017

Πανικόβλητος ο μητροπολίτης Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, δεν μπόρεσε να κρατήσει τα προσχήματα. Δείτε στο τέλος του άρθρου το βίντεο με τις δηλώσεις του[1]. Πρόσβαλε τους πάντες για να μείνει στον αφρό. Αλλά αποκαλύφθηκε... Με μηδενικές θεολογικές γνώσεις για το ιεροκανονικό θέμα της διακοπής μνημοσύνου, ένθερμος υπερασπιστής της παναίρεσης του Οικουμενισμού, θιασώτης της δεσποτικής νοοτροπίας και του εξευτελισμού του απλού κληρικού, επικαλέστηκε θεωρίες συνωμοσίας και φανταστικούς εχθρούς για να χλευάσει και να ειρωνευτεί τον πατέρα Φώτιο Τζούρα, ως αδαή, αγράμματο, παίγνιο στα χέρια φανατικών και ακραίων αντιοικουμενιστών...

Δε μου αξίζει τόση αγάπη από όλους σας! Σας ευχαριστώ!

γράφει ο π. Νικόλαος Μανώλης Απαντώ στους εκατοντάδες φίλους μου που τη σημερινή ημέρα των γενεθλίων μου, μου εύχονται εκ καρδίας με προσωπικά μηνύματα κ.α., δι όλων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Αν και δεν πιστεύω στην εορτή των γενεθλίων καθώς τη θεωρώ και είναι ξενόφερτη, δεν μπορώ όμως να μην συγκινηθώ από την αγάπη όλων σας που βρήκατε την ευκαιρία να μου την εκφράσετε. Να χετε την ευχή μου, όλοι μαζί στον Παράδεισο.

π.Νικόλαος Μανώλης, Διακοπή Μνημοσύνου (Βήματα προόδου-κτλ.) [ΒΙΝΤΕΟ 2017]

π.Νικόλαος Μανώλης, Διακοπή Μνημοσύνου (Βήματα προόδου-Το αδελφικό μίσος) [ΒΙΝΤΕΟ 2017] Πρόσφατη ομιλία (28-5-2017) του εφημερίου του Ι.Ν. Αγ. Σπυρίδωνος Τριανδρίας Θεσσαλονίκης, π. Νικολάου Μανώλη. Παρακολουθείστε το βίντεο: