Πρωτοπρ. Νικόλαος Μανώλης, Ο γέρ. Αγάθων καταθέτει στη ζωή μας τον Αληθινό Χριστό [ΠΕΡΙΛΗΨΗ & ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΟ KEIMENO 2015]

DSC00965.jpg
Ορισμένα από τα βασικά θέματα της ανάρτησης είναι τα εξής: 
Ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής  Κωνσταμονίτου του Αγίου Όρους Γέροντας Αγάθωνας, Μορφή οσιακή για την Ορθοδοξία μας, Ενεργός μαγνήτης της Θείας Χάριτος, Πρόγραμμα εξομολογήσεων του π. Νικολάου, Δραστηριότητες των κατηχητικών σχολείων της Ενορίας του Ιερού Βυζαντινού Ναού Προφήτου Ηλιού Θεσσαλονίκης.
(Η περίληψη και το απομαγνητοφωνημένο κείμενο είναι κόπος και σπουδή μιας πνευματικής μου κόρης. Η επεξεργασία του Βίντεο είναι κόπος και σπουδή των τεχνικών του Ιστολογίου “Κατάνυξης” (ενίοτε και άλλων). Να ’χουν όλοι τους την ευχή μου! (π. Νικόλαος μανώλης)
ΠΕΡΙΛΗΨΗ:
Στις αίθουσες κατηχήσεως του Ιερού Βυζαντινού Ναού Προφήτου Ηλιού Θεσσαλονίκης, στα πλαίσια της κατηχητικής συνάντησης "ΛΟΓΟΙ ΚΑΤΗΧΗΣΕΩΣ", παρακολουθήσαμε με ιδιαίτερο ζήλο, την ομιλία της 26-10-2014, του σεβαστού πατέρα μας πρωτοπρ. Νικολάου Μανώλη, ο οποίος είναι υπεύθυνος του πνευματικού, κηρυκτικού και κατηχητικού έργου του Ιερού Ναού.
Στην απολαυστική αυτή ομιλία, ακούσαμε με ενδιαφέρον τον π. Νικόλαο Μανώλη να μας διηγείται εξαιρετικούς λόγους, σχετικούς με τον Γέροντα Αγάθωνα τον Κωνσταμονίτη, τον αγαπημένο του Γέροντα,  ο οποίος αποτελεί τεράστια μορφή της Ορθοδοξίας μας.
  Ο π. Νικόλαος Μανώλης μας περιγράφει τις εμπειρίες του κοντά στον Γέροντά του.  Πως και η απλή επίκληση του ονόματος του Γέροντα Αγάθωνα, σκορπίζει τα δαιμόνια και έχει καταπληκτική ισχύ στην προσευχή μας.  Ότι ο Γέροντάς του αποτελεί ενεργοποιητή των αγγέλων, μας καλύπτει, μας ασφαλίζει και με την απλότητα της καρδιάς του, το ατάραχο του χαρακτήρα του, μας ενισχύει και μας βοηθάει να μην κλονιζόμαστε από τους πειρασμούς της ζωής. Ας γίνουμε κι εμείς με τη σειρά μας μιμητές της Χάρης του Γέροντα Αγάθωνα του Κωνσταμονίτη, της Αγιότητάς του και ας τον παρακαλέσουμε να καταθέσει στη ζωή μας τον αληθινό Χριστό.
Στη συνέχεια μας ενημερώνει για το πρόγραμμα εξομολόγησής του και τις νέες δραστηριότητες των κατηχητικών σχολείων της ενορίας του, όπως π.χ. χορευτικά συγκροτήματα και ενισχυτική διδασκαλία.  
Παραθέτουμε το απομαγνητοφωνημένο κείμενο της Ομιλίας, ευχόμενοι σε όλους, ψυχική ωφέλεια και την βοήθεια εξ'  ύψους! 
Πατώντας Εδώ μπορείτε να παρακολουθήσετε το σχετικό Βίντεο.

Πρωτοπρ. Νικόλαος Μανώλης, Ο γέρ. Αγάθων καταθέτει στη ζωή μας τον Αληθινό Χριστό  [KEIMENO 2015]
ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: 
Θα σας πω σήμερα λίγα πράγματα για τον Γέροντα Αγάθωνα, να ολοκληρώσω, σε σχέση με τα δαιμόνια και μια που ήτανε και το θαύμα αυτό της θεραπείας του δαιμονισμένου, να σας πω.  Έχω μια προσωπική εμπειρία, για να δείτε τι κάνει το όνομα του Γέροντα Αγάθωνα, πώς σκορπίζει τα δαιμόνια.
Προσωπικά με αξίωσε ο Θεός να διαβάσω μερικές φορές εξορκισμούς και να είναι πάρα πολύ δυνατές οι στιγμές αυτές, να δεχτώ επίθεση απ’ τα δαιμόνια μπορώ να πω εκείνη την ώρα.  Απ’ την εμπειρία μου πια, ξεκίνησα απ’ την αγάπη που έχω στον Γέροντα, ξεκινάω πάντα να διαβάσω ευχή, είτε εξορκισμού, είτε ίασης, θεραπεία, κάποια άλλη θεραπεία, ή να σταυρώσω με την Αγία Λόγχη κτλ. τους ασθενείς, πάντα με την επίκληση του ονόματος του Γέροντα.  Αυτό το κάνω πια συνειδητά και αυθόρμητα μου βγαίνει, γιατί ο Γέροντας Αγάθωνας, το όνομά του, με γλίτωσε από επίθεση δαιμονική, την ώρα που έκανα εξορκισμό και δεν ήξερα πώς να το αντιμετωπίσω.
Όταν λοιπόν, μου ορμούσε ο δαιμονισμένος να με κατασπαράξει και μεγάλωναν τα νύχια του να με γδάρει, φώναζα το όνομα του Γέροντα "δι’ ευχών του Αγάθωνα" και σπαρταρούσε κι έλεγε "σκάσε, μην το αναφέρεις αυτό το όνομα" μου έλεγε, τόσο δυνατός είναι ο Γέροντας, που με την αναφορά και μόνο του ονόματός του, ο διάβολος τρελαινόταν, τρελαινόταν.
Έχει λοιπόν ο Αγάθωνας μια καταπληκτική ισχύ στην προσευχή μας, αν το χρησιμοποιούμε το όνομά του, επί των δαιμονίων.  Εγώ, το αισθάνομαι πολύ βαθιά μέσα μου αυτό το πράγμα και γι’ αυτό το λόγο, όταν προσεύχομαι... έλα πρεσβυτέρα!  Όταν προσεύχομαι…  Κούκλα είσαι σήμερα παπαδιά!  Σε βλέπω και ζαλίζομαι!  Εντάξει.
-Δαιμόνιο είναι. (γέλια)
  Όχι, δεν είναι δαιμόνιο.  Ίσα ίσα. Εγώ…  Ίσα ίσα, την παπαδιά εγώ την κάνω όλο κόρτε όλη την ημέρα.   Κόρτε την κάνω, τι;  Από τότε που την γνώρισα.  Εμείς όταν γνωριστήκαμε, δεκαεφτά χρονών ήμασταν.  Από τότε μια ζωή, κόρτε την κάνω, την κυνηγάω.  
Λοιπόν και…  Ο Γέροντας λοιπόν, να σοβαρέψουμε πάλι, γιατί έτσι είμαστε, ο χαραχτήρας είναι αυτός.  Ο Γέροντας λοιπόν, δημιουργεί μια κατάσταση εντυπωσιακή, ο διάβολος να εξαφανίζεται ως δια μαγείας, με την επίκληση του ονόματός του.  Σε πειρασμούς πολύ δυνατούς, που έτυχε να έχω προσωπικά ή να με πάρετε τηλέφωνο να με πείτε να ευχηθώ για ένα πειρασμό σας, ασθένεια, ξυλοδαρμό, οτιδήποτε, βία, οτιδήποτε, έστελνα τον Γέροντα Αγάθωνα,  επικαλούμουνα τον Γέροντα Αγάθωνα και θεραπευότανε η κατάσταση.  Έχω πάρα πολλές ιστορίες να σας διηγηθώ και την Τετάρτη πρώτα ο Θεός, θα σας πω, πώς τον αποκαλούν και τα δαιμόνια τον Γέροντα και πόσο τον τρέμουν και πόσο τον ξέρει τον διάβολο ο Γέροντας, τον γνωρίζει, τον βλέπει και ξέρει από τι διακατέχεται ο καθένας  μας, από τι δαιμόνιο.  
Ξέρετε ότι διακατεχόμαστε από διάφορα δαιμόνια.  Διακατεχόμαστε.  Έχει δικαίωμα ο διάβολος πάνω μας.  Σε διαφορετικούς τομείς τον καθένα, αλλά πολύ.  Το σαρκικό δαιμόνιο είναι ένα το οποίο κυριαρχεί πλέον, όχι μόνο στην ανδρική φύση, δυστυχώς και στη γυναικεία φύση, πολύ και πάρα πολλά άλλα δαιμόνια.  Λοιπόν, για τη δύναμη του διαβόλου, εγώ δεν έχω καλύτερο τρόπο, καλύτερο όπλο, από την επίκληση του ονόματος του Γέροντα Αγάθωνα.  Και μια που ακόμα είναι τα μεθέορτα της ενθρόνισής του της επετείου και ακόμα δεν είναι, δεν έχει γίνει η κανονική επέτειος, σε δεκατρείς μέρες από τη Δευτέρα.  Τώρα πότε είναι;
-Δευτέρα είναι.
Δευτέρα πάλι είναι;  Όχι δεν είναι.  Δεκατρείς μέρες.  Δεκατρείς μέρες από τη Δευτέρα.  Κάποια άλλη μέρα είναι, Τετάρτη είναι…  Δεν ξέρω πότε είναι.  Ακόμα είναι.  Να πω λοιπόν ότι ο Γέροντας έχει καταλύσει τους νόμους της φύσεως, κάνει πάρα πολύ ματς για μας στον ουρανό, στέλνει τη Χάρη του και ενεργοποιεί τους Αγίους αγγέλους.  Πολλές φορές παρακάλεσα τον Γέροντα Αγάθωνα για εσάς, για τα προβλήματα που έχετε, για του καθενός.  Ο Γέροντας μπορεί να μη σας ξέρει έναν έναν ονομαστικά, αλλά εγώ σα φίλος σας…  εγώ, αν παινευτώ για κάτι, θα παινεύομαι γι’ αυτό, ότι σας στάθηκα στις ανάγκες σας και μιλάω στον Γέροντα για τα προβλήματά σας.  Και αισθάνομαι την κάλυψή του.  Και έχω πολλές περιπτώσεις τέτοιες να σας πω. Όταν αισθάνομαι δηλαδή ότι παρακαλώντας τον Γέροντα στην προσευχή μου και ακούει ο Γέροντας.  
Είδα μερικές φορές το μίσος του διαβόλου, όταν προσεύχομαι στον Γέροντα να με λέει "σκάσε" ο διάβολος, να μη χρησιμοποιώ την προσευχή του.  Είδα όμως και πολύ Χάρη απ’ τον Γέροντα.  Ξέρετε ότι μια φορά στο κελάκι μου μέσα άνοιξε ο ουρανός και κατέβηκε ένας καταρράκτης και φώναζε ο καταρράκτης "αγάπη μου Γέροντα Αγάθωνα" ναι, και αυτό το έχω μες την καρδιά μου.  Η καρδιά μου χτυπάει Αγάθωνα.  Και βοά για τον Γέροντα.  Και όταν έρχεστε με προβλήματα, εγώ την ενεργοποιώ την καρδιά μου και τον Γέροντα Αγάθωνα και σας ευλογεί, δια μυστικού τρόπου.  Οπότε να μη φοβάστε τίποτα, τα προβλήματά σας τα έχει αναλάβει εκείνος και η Χάρη του και γω τα καταθέτω στα ποδαράκια του τα αγιασμένα.
Ξέρετε πώς λέει για την αδελφότητά μας ο Γέροντας;  Ότι είμαστε πολύ ευλογημένη αδελφότητα.  Έτσι λέει.  Έτσι αναφέρει ο ίδιος.  Ότι η αδελφότητα του παπα-Νικόλα είναι πολύ ευλογημένη αδελφότητα.  Του λέω "είναι ευλογημένη γιάφκα".  Όπως μας λένε ότι είμαστε γιάφκα, είμαστε ευλογημένη γιάφκα.  
-Κάποια φορά, Γέροντα μου επιτρέπεις;  Τον είχα πάρει τηλέφωνο και τέλος πάντων σε ένα παλαιότερο κατηχητικό που τον είχα ρωτήσει αν θα ζήσουμε κάποια πράγματα και μου είπε "θα τα ζήσουμε", λέω "μα βρε Γέροντα λίγο να σου πω;  Φοβάμαι!" και μου λέει "Τι φοβάσαι εσύ ρε;  Εσείς έχετε εμένα!".   Λέω "πού, πώς, τι θα γίνει;".  "Μη φοβάσαι", μου λέει "θα ανοίξω εγώ τις πόρτες και θα σας έχω όλους εκεί".
Εγώ γι’ αυτό έχω την ασφάλεια αυτήν που λες Ιωάννα και το αισθάνομαι αυτό το πράγμα. Γιατί η Χάρις αυτού του ανθρώπου είναι πολύ μεγάλη για την εποχή μας.  Πιστεύω ότι όποιος με πλησιάσει παίρνει τη Χάρη του.  Και το ότι…
-Πολύ μεγάλο δώρο έκανες στην οικογένειά μου Γέροντα!
Ναι, αυτό. Του καθενός την οικογένεια αυτό κάνω Γιάννα.  Να τον γνωρίζω τον Γέροντα, να μιλάω γι’ αυτόν και να παίρνουν τη Χάρη του και να τη μεταφέρω εγώ.  Αισθάνομαι ότι σε όποιο σπίτι μπαίνω, μπαίνω, φέρνω, κομίζω τη Χάρη του Γέροντα Αγάθωνα.  Που είναι τόσο πολύτιμο.  Παρακαλώ το Θεό, έχει τριάντα πέντε χρόνια Ηγούμενος, να του δώσει άλλα τόσα χρόνια να διακονήσει την Ηγουμενία, άλλα τριάντα πέντε.  Του το είπα κιόλας και γελούσε στο τέτοιο.  Γιατί και ο ίδιος αισθάνεται έφηβος.  Αλλά και… να του δώσει.  Εγώ πιστεύω ότι τον έχουμε τόσο φοβερή ανάγκη τον Γέροντα, όσο έχουμε τις πλάτες του, είμαστε πολύ στην ασφάλεια.  Αν ο Θεός τον πάρει, δεν ξέρω τι θα κάνουμε, αλίμονό μας.  Αλλά, τώρα που είναι στη ζωή και μπορούμε να επικοινωνήσουμε μαζί του ανά πάσα στιγμή.  Είναι θαυματουργός κι είναι ένα παράδειγμα σπουδαίο, πώς να μιμηθούμε κι εμείς αυτή τη Χάρη, τη διαδρομή που έχει κάνει και την απλότητα της καρδιάς του για να ζήσουμε κι εμείς αυτά τα πράγματα που ζει αυτός.
Δεν ξέρω αν μπορώ να περιγράψω ακριβώς τι είναι ο Αγάθωνας, στην αγάπη σας.  Δεν το γνωρίζω αυτό.  Δεν ξέρω αν μπορώ να τα καταφέρω να σας κινήσω, να κινήσω ας πούμε τη Χάρη του και να σας επισκεφτεί, τώρα που σας μιλάω, έτσι μέσα σας, να την ενεργοποιήσω, να τον αισθανθείτε με την καρδιά σας τον Γέροντα Αγάθωνα.
Εγώ προσωπικά, ό,τι έχω βιώσει στην Ορθοδοξία, το έχω βιώσει δια του Αγάθωνα κι έχει τόσο, τόση ζωντανή προσευχή, που με παρακινεί, ας πούμε, να αναζητώ το Θεό, το Θεό που πιστεύει και λατρεύει αυτός, γιατί έξω από αυτόν δεν ξέρω αν ο Θεός που θα βρω μόνος μου ή που θα βρω τέλος πάντων από αλλού, θα είναι αυτός ο Θεός που έχει ο Γέροντας Αγάθωνας.  Πολλοί Θεοί και πολλοί Χριστοί υπάρχουνε.  Έτσι μας το λέει και ο Χριστός ο ίδιος.  "Κι εγώ Χριστός είμαι κι εγώ Χριστός είμαι κι εγώ Χριστός είμαι" έτσι θα μας φωνάζουν διάφοροι, αλλά είναι ο γνήσιος ο Θεός, ο πραγματικός, ο αληθινός Θεός;  Ο Γέροντας πιστεύω ότι έχει να καταθέσει στη ζωή μας τον αληθινό Χριστό.  Και είναι ο Χριστός των Αγίων.  
-Ατάραχος.  Αυτό είναι που με μαγεύει.  Το ατάραχό του.
Ατάραχος.
-Το έχεις περιγράψει, είναι …
Ναι, Ιωάννα, έχεις δίκιο.
-Με μία έκφραση.
Ναι.  Ατάραχος.
-Ατάραχος.
 Και προσωπικά, δεν τον έχω δει ποτέ να ταράζεται, ούτε να …, σας έχω πει, ούτε να ξεφυσάει, να κάνει… έτσι…  δε τον έχω ακούσει ποτέ.  Εσύ παπαδιά τον έχεις ακούσει ποτέ;
-Όχι!
Ποτέ!
-Μόνο "δόξα τω Θεώ".
Και αυτό είναι πηγαίο!
-Όχι, "χίλιες δόξες!".
"Χίλιες δόξες, χίλιες δόξες και ήμαρτα", όταν ακούει για τρελό, "ήμαρτα" λέει "Παναγία μου, ήμαρτα, τι είναι αυτά που ακούω!".    Αλλά, είναι το ατάραχο που είπε η Γιάννα, είναι χαρακτηριστικό της απάθειας, απάθεια, δηλαδή της ευλογημένης αυτής κατάστασης που έχει ο Γέροντας.  Δεν τον έχω ακούσει να αγχώνεται και να στενοχωριέται για τίποτα, μόνο για την κατάσταση μας.  Στενοχωριέται όταν δεν είμαστε καλά, για μας στενοχωριέται.  Επίσης για τις ασθένειες, ο Γέροντας έχει κάνει μια, μια  θεωρία δικιά του, που είναι εντελώς αγιοπατερική.  Ότι εξαρτάται η ασθένεια, κάθε ασθένεια εξαρτάται από την ψυχολογία μας.  Απ’ το πώς είμαστε εμείς.  Απ’ το πώς είμαστε.  Δηλαδή πιστεύει ότι, αναλόγως με τη ψυχική κατάσταση που έχουμε, ότι το άγχος είναι η αιτία των ασθενειών όλων και μας παροτρύνει να μην έχουμε άγχος, να μην αγχωνόμαστε για τίποτα.  Είναι  πολύ δύσκολο αυτό να το πετύχεις.  Δε μπορείς να το πετύχεις εύκολα.  Και πιστεύει ότι κάθε τι ψυχολογικό, κάθε ψυχικό τραύμα, χτυπάει στο σώμα, κάπου.  Έχει επίπτωση.
-Τα ψυχοσωματικά.
Ναι.  Ψυχοσωματικό.  Και σου λέει "θες"…  "Γέροντα πονάω εδώ, πονάω εκεί", ας πούμε που του εκφράζομαι.  Θεωρεί ότι ψυχικά υποφέρω και χτυπάει εκεί, σε κείνο το πρόβλημα.  Μου πονάει το στομάχι μου, μου πονάει το συκώτι μου, μου πονάει το νεφρό μου, μου πονάει…  Κάτι ψυχικό να θεραπεύσω, για να σταματήσει να με ενοχλεί.
Τις παγίδες του διαβόλου πολεμάμε με τον Γέροντα Αγάθωνα.  Και να με συγχωρέσετε που σήμερα λέω για τον Γέροντα Αγάθωνα.  Να με συγχωρέσουν, όσοι δεν τον ξέρετε και λέτε "τι λέει τώρα αυτός;".  Δεν πειράζει, ακούστε και πάντα και πάλι  κι εσείς που δεν τον γνωρίζετε, τη Χάρη λίγο, λίγο από τη Χάρη να πάρετε αυτού του ευλογημένου ανθρώπου.  Όσο σας τον γνωρίζω, τόσο θα σας κινηθεί η περιέργεια να τον πλησιάσετε και να πάρετε και την ευχή του και να του μιλήσετε κιόλας, να ζητήσετε τη βοήθειά του.
Οι άντρες μπορείτε να πάτε και τώρα στο Άγιον Όρος, αυτόν τον καιρό, μες το χειμώνα.  Θα τον βρείτε να μαζεύει ελιές.  Εκεί κοντά, πλησιάστε τον λίγο.   Πέστε του το πρόβλημά σας, το όνομά σας.  Να σας ευχηθεί,  πάρτε την ευχή του.  Αλλά και από μακριά και από εδώ που είμαστε να παρακαλάτε, να λέτε "Γέροντα Αγάθωνα, που είσαι ο πνευματικός του παπα-Νικόλα βοήθησέ με. Τρέχα στην ανάγκη μου".  Και θα δείτε, θα με θυμηθείτε, πόσο άμεσα θα έρθει.  Τον έχουμε πολύ ανάγκη στις ημέρες αυτές τις δύσκολες που είμαστε, τον έχουμε πολύ ανάγκη τον Γέροντα Αγάθωνα.
-Πάτερ, εγώ του άναψα κερί σήμερα. Ναι…
Έτσι.
-Να μας κάνει καλά.
Με πήρε προχθές τηλέφωνο.  Πήρε τη… τον πήρε η Φωτεινή, η κόρη μου.  Ε, Φωτεινή, δεν έγινε, προχθές δεν ήτανε; Το πήρε τηλέφωνο να του πει κάτι για το Πανεπιστήμιο.  Και λέει ότι, τι σου είπε Φωτεινούλα;
-Εκεί που θα κλείναμε το τηλέφωνο, μου λέει: "Ο μπαμπάς σου που είναι;"  Λέω:  " Γέροντα να σε πάρει σε δύο λεπτά γιατί δεν είμαι σπίτι;".  Λέει: "εντάξει".  Ήρθα σπίτι.
Μου λέει:  "Πάρε" λέει, "σε θέλει ο Γέροντας".  Τον παίρνω.  Λέω:  " Έλα Γέροντα", λέω,  "τι θες;" .   "Όχι αγόρι μου", λέει  "τίποτα, τη γλυκιά σου τη φωνούλα ήθελα να ακούσω".  Λέω, λέω: "Γέροντα τι ήθελες;"  λέω, "πες μου την αλήθεια",  "όχι", μου λέει, "τη γλυκιά σου τη φωνούλα".  Τον λέω "σ’ αρέσει που είμαι αγωνιστής;".  Μου λέει:  "Με τρελαίνεις" μου λέει.  Μετά το’ κλεισα το τηλέφωνο.  Τον ξαναπαίρνω στο καπάκι.  "Δε μου λες ρε Γέροντα", λέω, "συνήθως" λέω "όταν με ζητάς, ή όταν έρχεσαι στην ενορία, μετά κάτι συμβαίνει"  λέω "άσχημο, απλώς προηγείται η επίσκεψή σου, για να πάρω δύναμη να το αντιμετωπίσω.  Μήπως" λέω, "βλέπεις αυτόν τον καιρό μπροστά μου κάτι και έτρεξες αμέσως να’ ρθεις να με ενισχύσεις; ".  "Όχι, όχι" λέει, "δε βλέπω τίποτα.  Ήθελα τη φωνούλα σου, τη γλυκιά σου τη φωνούλα ν’ ακούσω".  Έτσι μου είπε.
-Όπως ένας πατέρας το παιδί του.
Ναι, ήθελε να μ’ ακούσει.
-Ξέρει αυτός, δεν ήτανε μόνο αυτό.
Σίγουρα, ήδη αποδεικνύεται.
-Όταν… δεν παίρνει. Σπάνια παίρνει να ζητήσει, αλλά στις δυσκολίες ξέρει τι ζει ο καθένας μας, ειδικά ο πάτερ, τον ξέρει πολύ καλά.  Και για να τον πάρει και να τον ζητήσει να μιλήσει, το χρειαζόταν πολύ ο πάτερ, θα το αποκαλύψουμε αυτό.
-Μπορεί να γίνει Άγιος, το όνομά του δηλαδή, Αγάθωνας πως είναι, εγώ έχω μεγάλη φαντασία, Άγιος του Άθωνα.
Τι να γίνει; Για μένα είναι ο γίγαντας των Γερόντων.
-Και να μου επιτρέψεις να πω κάτι;
Ελεύθερα.
-Μια φορά εγώ όλο κι όλο στα τόσα χρόνια τον είδα, όχι ταραγμένο, ποτέ ταραγμένο η αλήθεια, στενοχωρημένο.  Δεν τον είδα ούτε στενοχωρημένο δηλαδή.  Αλλά ήταν στεναχωρημένος πολύ την ημέρα που, το 2011, όταν  έγινε το συλλείτουργο.  Έτυχε να το δει στην τηλεόραση, που δε βλέπει, σπανίως.  Η μορφή του αλλοιώθηκε τόσο πολύ, που για μέρες μετά ήταν σιωπηλός, δε μιλούσε, κατηφής, όχι, ούτε κατηφής, λυπημένος, έκλαιγε εσωτερικά. Η αλήθεια αυτή. Έτσι μπορώ να τον περιγράψω.
-Πονούσε, πονούσε!
-Πονούσε ναι.  Και του λέγαμε "μα γιατί απότομα άλλαξες!".  Εμείς στην κοσμάρα μας ως συνήθως.  Ψηλαφούσαμε, περισσότερο ο πάτερ, εγώ λιγότερο ίσως σε αυτά τα θέματα.  Αυτός όμως το βίωνε αυτό όλο το θέμα.  Κι έλεγα "γιατί Γέροντα αλλοιώθηκες τόσο;"  "Θα το καταλάβεις", μου λέει.  "Είναι μεγάλη μέρα σήμερα".
-Οραματιζόταν και το κακό το μέλλον.
-Αυτός από χρόνια μιλάει γι’ αυτό το θέμα.  Εμείς τώρα τα ζούμε και τις συνέπειες και όλα.
-Εμείς βλέπουμε ό,τι βλέπουμε…
-Μιλάτε για την παγκοσμιοποίηση.
-Ναι.
Όταν μια φορά είχε έρθει στο ενοριακό κέντρο δίπλα, σας είπε κάτι όμως και να μη το, σας ξεφεύγει στις δύσκολες μέρες που είμαστε και που θα έρθουν και δυσκολότερες, σας είπε και κάτι.  Όταν τον ρώτησε η Γιάννα και η Ελένη η Ράπτη.  Είναι εδώ η Ελένη;
-Ναι.
Πού είναι ρε;
-Έξω.
Έξω.  Ναι, η Ελένη Ράπτη τον ρώτησε "δηλαδή τι μέρες θα’ ρθουνε και πώς θα αντιμετωπίσουμε αυτές τις ημέρες;" .  Τότε σας είπε:  "να, έχετε τον παπα-Νικόλα, να είστε κοντά του".  Έτσι σας είπε.  Και σας το λέω να σας το θυμίσω αυτό, με την έννοια είναι ότι δε ήρθε να μας κάνει καμιά χάρη ο Γέροντας και το είπε αυτό.  Αλλά…
-Γιατί ερχόταν συνέχεια πέρυσι;
Ναι.  Πρώτα πρώτα γιατί… να, αυτό που λέει η παπαδιά.  Πριν γίνουν όλα αυτά…
-Ούτε καν καταλαβαίναμε τι θα γίνει.
Ερχόταν ο Γέροντας.  Πόσες φορές ήρθε ξαφνικά.  Δεν τον περιμέναμε.  Ο Γέροντας δεν έχει πάει, ο Γέροντας δεν έχει πάει πουθενά, δεν πήγαινε πουθενά.  Και να πάει σε Ενορία να μιλήσει, να…  Αλλά να συμπαρασταθεί έναν έναν από σας και να μην κλονιστείτε, να μην κλονιστείτε.  Μερικοί κλονίζονται, δικά μου πνευματικοπαίδια, κλονίστηκαν και απομακρύνθηκαν από, πάνω σε αυτόν τον πειρασμό που έχουμε εδώ, απομακρύνθηκαν.  Ο Γέροντας είπε όμως "να μην απομακρύνεστε, να μη φεύγετε, να κάνετε υπομονή" και  γιατί μαζί με μένα κι εσείς  δίνετε μαρτυρία κι εσείς δίνετε εξετάσεις.  Άλλωστε δε νομίζω αυτήν την περίοδο να έλλειψε η Χάρις.
-Μια χαρά ελεήσατε κι εμάς.
Απ’ τον καθένα μας.  Και νομίζω ότι περισσότερο, ειδικά αυτές οι αλλαγές που γίνανε, νομίζω αν το δείτε από μια πλευρά πνευματική, θα δείτε τι ωραία Χάρη που υπάρχει και τι ωραία που είναι όλα.  Ας πούμε για παράδειγμα, τώρα όπως είμαστε έτσι εδώ πέρα, δεν το είχαμε.
-Δεν το είχαμε!
Αυτό είναι μία εξαιρετική κατάσταση. Να έχω αυτόν εδώ τον μπούφο δίπλα μου είναι… Για παράδειγμα, δε μπορούσα να…  Εξαιρετική κατάσταση.  Ο γιατρός είναι παπαδιά από δίπλα μου, ο Τάσος.  Μην, επειδή έβαλε τη μάσκα δεν καταλαβαίνεις.  Δεν είναι ταλιμπάν, μουτζαχεντίν.  Είναι ο γιατρός.
-Υποτίθεται ότι ήρθα σε γιάφκα.  Να βάλω και μια μάσκα και να έρθω.
Σε γιάφκα.  Μπράβο!
-Αυτό ακριβώς!
-Πάντως, αυτό που λέτε, ο Γέροντάς μου είπε ότι, να το πω;
Ναι!
- "Ο Θεός πλέκει ένα στεφάνι στον παπα-Νικόλα, μη μιλάτε, κλείνετε το στόμα σας, αφήστε τον να το πλέξει".
Ορίστε άλλος Γέροντας από δω.  Ο Γέροντάς του είναι ο πατήρ…
-Ο π. Σπυρίδωνας, στην Νέα Σκήτη.  Γιατί μου λέει…
Κοίταξε, αυτό το στεφάνι, δεν ξέρω…
-Είπε, "είναι της υπακοής", για εσάς, "είναι της υπακοής, αφήστε τον!".
Κοίταξε, αυτό φροντίζω, να λέω παντού και στον καθένα "να’ ναι ευλογημένο".  Αυτό λέω.  Είναι αρχή μου τώρα. Από πέρυσι μέχρι φέτος, ένα χρόνο και πριν ας πούμε "να’ ναι ευλογημένο, να’ ναι ευλογημένο, να’ ναι ευλογημένο ".  Αυτό το "να’ ναι ευλογημένο"  νομίζω κάνει θαύματα και στην Ενορία και σε σας έναν έναν, κάνει θαύματα, που τα βιώνετε.
-Εγώ, θα ομολογήσω δημόσια ότι σκανδαλίζομαι και δεν έρχομαι στον Προφήτη.  Ας με συγχωρέσει ο καλός Θεός.
Λάθος είναι αυτό. Αυτό είναι λάθος. Αυτό είναι λάθος.  Μην σκανδαλίζεστε.
-Το’ πα και στον Γέροντά μου.  "Όπου αναπαύεσαι".
Καλά, δε θέλω όμως να μην έρχεστε, γιατί σκανδαλίζεστε.  Πρώτα πρώτα, τώρα δεν πηγαίνουμε στον Προφήτη Ηλία, αφού βλέπετε ότι είμαστε αλλού.  Αλλά…
-Εγώ με τον περιπλανώμενο θα έρχομαι.
Εντάξει.
-Και αφού μου έρχεται το sms.
Δεν υπάρχει κανένα θέμα.
-Κι αφού εκεί μπορούμε να…
Αυτό είναι φοβερό γλυκό, ε;
-Πολύ κατανυκτικά!  Πεντανόστιμο είναι!
Αυτό είναι φοβερό γλυκό για τους διαβητικούς.  Εμένα, δεν ανεβάζει το ζάχαρο καθόλου.  Είναι πολύ γλυκό.  Τώρα στέβια έχει;  Δεν ξέρω τι είναι.  Πάντως δοκιμασμένο.  Δοκιμασμένο.  Το τρώω και σε μισή ώρα μετριέμαι και δεν έχει ανεβεί, μπορεί να σας πω, ότι έχει κατεβεί το ζάχαρο.
-Το γράφει πάνω, το γράφει πάνω ότι ρίχνει το ζάχαρο.
Όχι, είναι ειδικό.  Το φέρνει…
-Είναι με στέβια, ναι.
-Δε λέμε όχι, όχι, όχι αυτό;
 Όχι, αυτό για τα κιλά δεν κάνει.  Αλλά, θες να φας ένα γλυκό σα διαβητικός, τρως αυτό και γλυκαίνεσαι.  Δηλαδή καλύπτεις την ανάγκη που έχεις να φας.  Δεν ξέρω αν, σε όλους τους διαβητικούς, κάνει.  Εμένα με έπιασε.
-Έχει  στέβια γι’ αυτό.  Και είναι για τους διαβητικούς.
-Παίρνω φαρμακάκι για το ζάχαρο το πρωί, οπότε το’ φαγα άφοβα.
Ναι, ναι, έτσι κάνουμε.  Δόξα τον πανάγαθο Θεό.
-Δόξα τω Θεώ.
-Δόξα σοι.
Και τελειώνοντας, ολοκληρώνοντας αυτήν τη σύντομη…  Οπωσδήποτε.  Σύντομη συνάντηση που έχουμε σήμερα, που είχαμε σήμερα, Κυριακάτικη.  Πέρα τώρα από τον Γέροντα Αγάθωνα και από αυτά, να πούμε ότι την Τετάρτη θα έχουμε τη συνάντηση, πρώτα ο Θεός, το απόγευμα στις επτά η ώρα, τη συνάντηση του Κατηχητικού.  Σάββατο, πρώτα ο Θεός, νομίζω θα μπούμε τώρα, τώρα θα ξεκινήσουμε κανονικά, γιατί ως τώρα είχαμε διάφορα γεγονότα και δε μας άφησαν.  Είχαμε τη γιορτή, χτες το τριήμερο, είχαμε την εκδρομή Σάββατο, που πάλι δεν κάναμε.  Δηλαδή είχαμε κάποιες τέτοιες φάσεις.
Τώρα νομίζω ότι…  Ορίστε.  Τώρα θα σας πω κι ένα λογισμό που έχω και απορώ με τον εαυτό μου, με τον εαυτό μου απορώ. Εγώ… κάναμε μια εκδρομή προχτές.  Έτσι;  Μέχρι σήμερα δε συνήλθα ακόμα. Περίμενε, περίμενε, να εκφραστώ.
-Hangover αγάπης.
Πόδια, μέση, μη λέτε έτσι, πραγματικά σας λέω.  Πόδια, μέση, σβέρκος, κεφάλι, ακόμη είμαι κουρασμένος, ακόμη θέλω να κοιμάμαι.  Περίμενε.  Κάναμε την εκδρομή το Σάββατο και λειτουργήσαμε στον Άγιο Παντελεήμονα.  Ήρθαμε εδώ.  Κι αρχίζει η Μαρία και σαν τη Μαρία όλες οι άλλες, να λέτε:  "Πότε θα ξαναπάμε;  Τι ωραία που περάσαμε".  Εγώ δεν ήθελα να ακούσω για εκδρομή, ακόμα μέχρι σήμερα.  Τι δύναμη έχετε ρε παιδιά;  Συγνώμη δηλαδή!  Ε;  Κι η μάνα της Γιάννας.  Με παίρνει λοιπόν χτες τηλέφωνο, η Παυλίνα. "Αχ, Γέροντά μου, να προσεύχεσαι, δεν είμαι καλά.  Είμαι χάλια.  Δε μπορώ να περπατήσω.  Δε μπορώ να σηκωθώ.". Ο Θανάσης με παίρνει κι αυτός, δεν… είναι χάλια.  
-Πότε θα πάμε εκδρομή;
"Πότε θα σε δούμε;".  Λέω "κοίταξε σήμερα δε θα με δείτε".  "Πότε όμως, είναι επείγον".   Λέω "Κυριακή πρωί, μετά τη Λειτουργία".  "Αχ", λέει "Γέροντα έχουμε κανονίσει να πάμε ημερήσια στα Γιάννενα".
-Όχι, πες Γέροντα.  Πες, είναι δυνατόν να είναι μάνα μου, πες!
Ίδιες είστε.  Αλλά λέω, αλλά λέω, εγώ Θεέ μου δεν έχω αυτήν τη δύναμη, δεν έχω αυτήν τη δύναμη.  Δηλαδή, παράξενο.  Τώρα λέει μες τα χιόνια.  Κάτσε να συνέλθω από την εκδρομή την προηγούμενη στη Νάουσα και άμα συνέλθω με το καλό…  Στα χιόνια, πού να σας πάω στα χιόνια ρε παιδιά;
-Μια χειμωνιάτικη τώρα.
Χειμωνιάτικη.  Για να δούμε.  
-Στον Όλυμπο.
Ναι ακριβώς.  Ωραία περάσαμε.  Κι εγώ πέρασα ωραία, δε μπορώ να το πω. Πέρασα ωραία.  Αλλά δεν είμαι… είμαι και άμαθος φαίνεται στις εκδρομές.  Κουράστηκα, κουράστηκα.
-Ήτανε και απανωτά.
Όλα, όλα, μπορεί, μπορεί. Οπότε, το Σάββατο λοιπόν η συνάντηση, η ερμηνεία των αναγνωσμάτων.  Να ξεκινήσουμε την πατερική ερμηνεία των αναγνωσμάτων της Κυριακής.  Χτες μίλησα με τον π. Θεόδωρο τον Ζήση.  Πήρα και την ευχή του να ξεκινήσω αυτήν τη σειρά των ομιλιών, με την ευχή του δηλαδή.  Και χαίρεται λέει πάρα πολύ για τις ομιλίες που κάνουμε και τις συναντήσεις που κάνουμε και που τα βλέπει και αυτός στο internet και τ’ ακούει.  Λέω:  "Δηλαδή δε σε ακούω μόνο εγώ, με ακούς κι εσύ".  "Κι εγώ σ’ ακούω" μου λέει.  Τέλος πάντων.  Την Κυριακή επίσης, πρώτα ο Θεός, να μας αξιώσει ο Θεός.  Τώρα, την Τρίτη, που είναι εορτή της Παναγίας μας, εγώ θα σας το πω, να το δείτε κιόλας…  Εγώ έρχομαι στο ναό, πάντα, κάθε ημέρα, οκτώ το πρωί και πέντε το απόγευμα.  Αυτήν είναι η σειρά μου.  Όποτε θέλετε, κάποιος να με βρει, στο ναό έρχομαι οκτώ το πρωί και πέντε το απόγευμα και αμέσως μετά από το ναό, αν έχει Ακολουθία, γιατί συνήθως δεν έχει Ακολουθίες, αλλά αν έχει Ακολουθία, κάθομαι λίγο στο ναό και τελειώνει η Ακολουθία κι έρχομαι ύστερα εδώ.  Για κανά δυο ωρίτσες το πρωί και κανά δυο ωρίτσες το απόγευμα.  Εκτός της Τετάρτης που έχουμε το μάθημα και εκτός του Σαββάτου και της Κυριακής.   Είναι Δευτέρα, Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή.  Αυτό, πρωινά οκτώ η ώρα και τα απογεύματα στις πέντε.  Για να έχω και παρουσία στο ναό και να μη δίνω δικαιώματα σε κανέναν να λέει ότι δεν εμφανίζομαι.  Γιατί μπορεί να μην παίρνω εφημερία, αλλά θέλω να εμφανίζομαι στο ναό, να μην αφήνουμε δικαιώματα και να σας βλέπω κιόλας.  Το εντευκτήριο κάθε απόγευμα αυτές τις ημέρες που σας είπα, εδώ, μετά από τον εσπερινό, μαζεύονται και τα παιδιά και όποιος θέλει.  Εγώ ψάχνω κανέναν καλό παίχτη στο σκάκι. Σας το λέω, να παίξω ένα σκάκι.  Έχω τρελαθεί.  Παίζω με κάτι αρχαρίους και μπουνταλάδες, που τους νικάω εύκολα.  Κανένας καλός παίχτης να με νικήσω θέλω, δε βρήκα ακόμα, δε βρέθηκε άνθρωπος να με νικήσω ακόμα και… ακόμα στο σκάκι.  Και αρχίσαμε, από την Παρασκευή, πρώτα ο Θεός, αρχίζουμε το χορευτικό.  Θα πείτε, πού θα χορέψουμε;  Κοιτάξτε.  Επειδή  έχουμε αυτόν τον χώρο, δε σημαίνει ότι δεν έχουμε και χώρο να χορέψουμε, έξω.  Έχουμε, βάζουμε, θα έχουμε λάπτοπ.  Θα βάζουμε στικάκι με χορούς.  Η Σοφία, του Δήμου η γυναίκα και ίσως και η Ελένη, του Σταύρου η γυναίκα, το λέω το ίσως, γιατί δε μίλησαν ακόμα μαζί μου καθαρά καθαρά, θα αρχίσουν να μαθαίνουμε χορούς στα παιδιά μας.  Το κίνητρο είναι να μην παντρευτούν τα παιδιά μας και δεν ξέρουν να χορέψουνε.  Αυτό είναι το κίνητρο.  Έρχονται… είδα κάτι γαμπρούς απαράδεκτους, δεν ξέρουνε ούτε βαλς να χορέψουνε, ωχ, πού… καλαματιανό, τι βαλς είπα, καλαματιανό δεν ξέρουνε.
-Έξω, βαλς θα χορεύουνε;
Όχι!
-Ναι, Γέροντα, είπες κάτω των δεκαοχτώ, εμείς ως συμπεθέρια δηλαδή, πώς θα χορέψουμε;  Γέροντα, άσε θα χορέψει το παιδί μου.  Ναι, οκ, εντάξει. Εγώ;  Εγώ ξέρω, ο άντρας μου;
Θα έρχεται στο σπίτι το παιδί σου και θα σε μαθαίνει.
-Καταλάβαμε το υπονοούμενο, ο άντρας μου!
Ο άντρας μου, ο άντρας μου.
-Και δεύτερο τμήμα και δεύτερο τμήμα.
Λοιπόν.  Λοιπόν.  Ακούστε, ακούστε, ακούστε!  Μη ζητάτε πολλά!  Θα τα πάμε λίγα λίγα.  Θα ξεκινήσουμε τώρα με τα παιδάκια, αγοράκια, κοριτσάκια να μαθαίνουνε χορό.  Ένα αυτό.  Ξεκινάμε φροντιστήρια στα παιδιά μας, προς το παρόν, δε μπορούμε να τα βάλουμε όλα, προς το παρόν Α΄, Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου αρχαία.  Τώρα αυτό.  Τώρα αυτό, δεν έχουμε περιθώρια άλλα.  Δεν έχουμε και χώρους.  Αφού, πίνακα θα έχουμε το τζάμι.  Θα γράφουμε με αυτό που σβήνει μετά. Το τζάμι θα έχουμε πίνακα και θα διδάσκει εδώ πέρα το κορίτσι.  Α΄ Γυμνασίου βασικά, αλλά και Β’, Γ΄.  Αρχαία μόνο, αρχαία, όποιος θέλει.  Τίποτα δεν κάνει,  80€  η… το μάθημα, δεν… πάμφθηνα, δηλαδή δε  θα σας βγαίνει τίποτα.  
-Φθηνά είναι!
Έτσι νομίζω, έτσι νομίζω, για την ποιότητα της διδασκαλίας που θα παρέχουμε είναι τίποτα.  Και τι άλλο έχουμε από μάθημα;  Μάγδα;  
-Μαθηματικά, τον Λευτέρη.
Η Μάγδα εδώ είναι;  Ο Λευτέρης τι είπε;  Δεν ξέρω.  Και κάποια ακόμα μαθήματα θα έχουμε, θα τα ανακοινώσουμε αυτά εν καιρώ.  Λοιπόν, αυτές οι εκδηλώσεις που προσπαθούμε να κάνουμε στο κατηχητικό μας τμήμα.  Είναι πολύ χαριτωμένο το κατηχητικό τμήμα που έχουμε εδώ πέρα, να ξέρετε.  Για εξομολόγηση…. γιατί θα σας μαλώσω τώρα.  Δε μπορείτε να με παίρνετε τηλέφωνο και να με ρωτάτε για εξομολόγηση.  Έχετε πάρει όλοι το πρόγραμμα.  Ξέρετε ότι εξομολογούσα την Παρασκευή το πρωί εδώ.  Μέχρι το μεσημέρι εξομολόγησα, μέχρι τις δύο.  Τη Δευτέρα το βράδυ εξομολογώ, κυρίως, Παρασκευή πρωί και Δευτέρα βράδυ.  Αυτό είναι το πρόγραμμα.  Παρασκευή πρωί από τις οκτώ η ώρα ξεκινάω εννιά και Παρασκευή, ε… Δευτέρα  βράδυ απ’ τις πεντέμιση, έξι και μετά.  Αυτό είναι γενικά το πρόγραμμα της εβδομάδος μέχρι τα Χριστούγεννα.  Τώρα έχω και κάποιες νομίζω κανά δυο ακόμη μέρες στο ενδιάμεσο.  Δεν ξέρω. Το πρόγραμμα το έχετε πάρει και αυτό το πρόγραμμα, θα σας παρακαλέσω να το δίνετε και αλλού και να το μοιράζετε και να ενημερώνετε.  Δε θέλω, ούτε ένας ενορίτης, να μην ξέρει το πρόγραμμά μου και να με πιάνουν απ’ το γιακά.  Γιατί πάλι προχτές , συνέβη, ενώ έχω μοιράσει το πρόγραμμα, να με πιάσει από δω ένας, πραγματικά από δω.   "Πότε θα σε δω;" μου λέει.  Και του λέω: "το πρόγραμμα".  Εσείς θα το λέτε αυτό.  Είναι δικιά σας…  Δε μπορώ να το ανακοινώσω με άλλον τρόπο.  Εσείς πρέπει να το ανακοινώσετε.  Όλοι οι ενορίτες δε βλέπουν internet, δεν έχουν internet να το δούνε.  Έτσι.  Γι’ αυτό έβγαλα αυτά τα χαρτιά και παρακαλώ, όπου και να λειτουργήσω την επόμενη Κυριακή, κάποια παιδιά θα είστε στον Προφήτη Ηλία και θα μοιράσετε το υπόλοιπο πρόγραμμα στον υπόλοιπο κόσμο, όχι πάνω στις πόρτες του Προφήτη Ηλία, αλλά κάτω απ’ τις σκάλες, για να μην έχουμε απαγορεύσεις. Έτσι;  Κάτω απ’ τις σκάλες.
-Θα τα μοιράσω εγώ πάτερ.  Εντάξει.  Θα τα μοιράσω εγώ.
Δε φτάνει ένας.  Θέλω απ’ τις τρεις μεριές, από κει που φεύγει ο κόσμος.  
-Καλά, έγινε.
Τρεις μεριές για να πάρουν όλοι, για να μην έχουμε τέτοια.  Είναι πρόγραμμα μέχρι και τα Χριστούγεννα.  
Έφθασε η ώρα που…  για να σας αποχαιρετήσω.  Είναι δώδεκα.
-Γέροντα θέλουμε κι άλλα …
Ακόμα τίποτα, μη ζητάτε όλα, πολλά πολλά.
-Γέροντα, να θυμίσουμε λίγο για τη Θεοδρομία.
Εικοσιπέντε παίρνεις;  Τη μέρα;
-Δόξα τω Θεώ!
Εικοσιπέντε!  Τη μέρα!  Ναι!  Ναι!